Sana-arkkujen ratkaisuja on mukava pohtia.Pian löytyy pelin ensimmäinen sanalukolla varustettu arkku. Arkun saa auki pienen moredhelinkielisen arvoituksen ratkaisemalla. Gorath on moredhel, eli tumma haltia, joten tässä vaiheessa peliä arvoitusten kääntäminen englanniksi onnistuu hänen avullaan vaivattomasti. Sana-arkuissa on monesti arvokasta sisältöä, joten arvoituksen ratkaiseminen ja arkun avaaminen on palkitsevaa. Nuorempana näitä joutui käymään välillä läpi sanakirjan kanssa, kun vastaan vilisi sanoja, joista kouluenglanti ei ollut kuullutkaan. Saa nähdä pelin edetessä, että onko sanavarasto ammoisista ajoista yhtään karttunut.
Matkan varrella vastaan tulee uusia ja vanhoja tuttavuuksia.Pohjoisessa Tyr-Sogissa tulee vastaan tenkkapoo, kun lumivyöry on tukkinut solan, jonka kautta kulku moredhelien puolelle käy. Täytyy siis kääntää kelkka ja matkustaa etelää kohti. Kohti LaMutia mentäessä vastaan osuu Owynin vanha tuttu, herra Phillip. Dialogi tarjoaa taustoja Owynin historiaan ja paljastuupa myös, että jossain lähellä on lukittu arkku, jota Phillip on tullut etsimään. Phillipin mainitsema arkku löytyy ja Locklear pääsee treenaamaan lukon kanssa tiirikointia. Lukkojen kanssa voi harjoitella niin monta kertaa kuin sielu sietää, joten tässä on hyvä kohta nostaa hieman tiirikointitaitoja, joita tarvitaan pelin mittaan monesti.
Harjoitus tekee mestarin!
LaMut yöllä.
LaMut päivällä. Sillan kupeessa taitaa olla jotain kiinnostavaa. Pelin maailman Midkemian isommat kaupungit eivät näy pienten kylien tyyliin suoraan pelimaailmassa, vaan kaupunkien käyttöliittymä on kuva, josta voi klikata kauppojen ja majatalojen hotspotteja. LaMut on ensimmäinen näistä isoista kaupungeista, jonne matkalaiset päätyvät. Kauppareissun/inventaarion tyhjennyksen jälkeen on aika mennä majataloon.
Luuttu (kielisoitin) oikeassa alakulmassa! Owynin ja poikien Midkemian kiertue alkakoon.Hyvä tapa tienata rahaa, on soittaa ja laulaa majataloissa, jolloin humalainen yleisö palkitsee esityksen sen tason mukaisesti.
Aloittelevan orkesterin arkea. Moukat!Luutun soittaminen nostaa barding-taitoa, joten kannattaa asettaa se ainoaksi aktiiviseksi taidoksi koko ryhmälle ja lannistumatta soittaa niin kauan, että yleisö on juonut itsensä mukavaksi. Taitojen kasvamisen myös kuulee, sillä soitto paranee alun haparoinnista hitaasti kohti tunnistettavaa kappaletta.
Kovan työn palkinto.Majatalon omistaja lupaa opettaa lähitaistelutaitoja 75 kultarahalla, mutta ryhmän maallinen omaisuus jää vielä hieman tästä. Päätän palata oppiin myöhemmin, kun rahaa kassaan on tarpeeksi kilahtanut. Midkemiassa on useita opettajia ja tilanne on käytännössä aina se, että opista kannattaa maksaa. Kaupungin linnakkeella selviää, että arvokas jalokivi on varastettu. Kuulostaa sivutehtävältä, joten otetaanpa ylös. Tärkeältä kuulostava tieto kannattaa tosiaankin kirjoittaa ylös, sillä pelissä ei ole nykytyyliin tehtävälogia ja huuto-/kysymysmerkkejä kartalla, joista tehtävien sijainti selviäisi. Kirjanpito ei ole vaivalloista, kynä ja paperi riittävät hyvin. LaMutissa selviää myös, että läheisen kaivoksen, Mac Mordain Cadalin kääpiöt ovat taitavia aseseppiä. Siispä kauppaan ostamaan muutamia lyhtyjä ja kohti kaivosta.
Kaivoksen suulla selviää, että luolia terrorisoi Brak Nurr, kivijättiläinen. Mokomasta eroon pääseminen kuulostaa sopivalta hommalta sankareille, joten soihtu käteen ja menoksi.
Ryhmän Houdini avaa jo lukon kuin lukon.
Sana-arkkuja löytyy myös Mac Mordainin syvyyksistä.
Brak Nurr! Viimein kohtaamme! G-näppäimen takaa tuleva ruudukko helpottaa taistelukentän hahmottamista.Luolastosta löytyy aarteita ja vihamielisiä onnenonkijoita, sekä lukittuja ovia, joten aivan suoraviivainen ei tie terrorisoivan hirviön luo ole. Välillä pitää käydä kaupungissa tankkaamassa ruokaa ja myymässä ylimääräisiä varusteita pois. Taistelusta voisin mainita, että se on vuoropohjaista, joten strategiaansa voi hioa rauhassa. Brak Nurrin kanssa päädyin siihen, että Owyn taikoi joka toinen vuoro sokeutustaian ja Locklear ja Gorath tekivät varsinaisen vahingon. Siirsin taistelijat yhden ruudun päähän kivijätistä ja annoin heidän harjoitella jousiampumista nuolten loppumiseen saakka, jonka jälkeen päästin heidän viimeistelemään työn miekoin.
Despair Thy Eyes -taian ansiosta kivijätti ei päässyt iskemään kertaakaan.
Sisäkuvaa luolista soihdun valossa.
Erään aarrearkun sisältö.
Yabon maastokartalla. Kauppa erottuu muista rakennuksista.
Tyr-Sogista ostettu harjoitusluuttu on otettu käyttöön...
...yhden biisin harjoitusrepertuaarilla.Avoimia tehtäviä:- Yabonin pohjoispuolella majaileva kirjuri lupasi kirjan, jos käyn selvittämässä, että mitä Hawk's Hollowin lähellä sijaitsevan pienen mäen eteläpuolella olevassa arkussa on.
- LaMutin linnakkeesta kerrottiin, että arkkivelho Makalan rubiini on varastettu. Vinkiksi sain kysellä asiasta Keifer Alescookilta Lorielista, joka taas väitti että Owynin vanha tuttu Squire Phillip saattaisi tietää asiasta jotain.
Seuraavalla pelikerralla pitää selvitellä avoinna olevia tehtäviä ja ehkäpä koettaa hankkia vähän parempaa varustusta ryhmälle. Jos rahaa riittää, niin Owynille pitäisi ostaa taikoja. Taiat ovat kalliita, mutta osa niistä on välttämättömiä pelin edetessä. Parasta onkin yleensä ostaa kaikki taiat mitkä käsiinsä saa, olipa niille lopulta käyttöä tai ei. Pelailemisiin!
Teoriassahan tuo on mahdotonta, mutta käytäntö kumoaa toistuvasti väitteen.