Aasialaiset elokuvat

Moderators: Shadax, lepotila, Ephief

Aasialaiset elokuvat

Postby Shadax » Sun Feb 12, 2006 3:45 am

Pistetäänpä pystyyn kokonainen thread honkkareista, ja miksei myös Thaimaan ja Taiwanin filmistudioiden tuotoksista. Japanilaisista elokuvistakin voi kirjoittaa tähän rihmaan, vaikka ne(kin) ehkä ansaitsivat oman ketjunsa.

Sain innoitusta kirjoitteluun kun katsoin pahamaineisen Black Mask kakkosen uudestaan. Leffa päätyi joku vuosi sitten vaivihkaan Suomenkin kauppoihin ekstraköyhällä, mutta kuvanlaadultaan ihan pätevällä DVD-kiekolla. Koska elokuva ei ole minusta saanut kovin reilua vastaanottoa, kerrotaanpa siitä jotain.

Ensimmäisessä Black Maskissa Jet Lin esittämä joviaali kirjastosetä muuttuu öisin rosmoja pieksäväksi supersankariksi. Siinäpä taisi olla juonesta ne olennaisimmat, kakkososaa varten ei tarvitse muistaa tuotakaan kuvausta sillä Black Mask 2: City of Masks on kokonaan uusi elokuva.

Andy On esittää täysin eri mustanaamiota kuin Jet ja tällä kertaa kuvioissa pyörivät sekä miehen kosketusta kuollakseen pelkäävä naislääkäri, että kuin suoraan jostain jenkkikasarikökköilyistä poimittu n. 15-vuotias teinikersa. Pahoina poikina hääräävät ihmiskokeilla vapaapainijoita eläinmutanteiksi muuttava byrokraatti-tiedemies ja organisaatio jossa sankari toimi ennen hyvikseksi kääntymistään.

Siinä missä Tsui Hark tuotti ensimmäisen BM:n, hän päätyi ohjaamaan toisen. Syytä en tiedä sillä skripti on loppujen lopuksi about yhtä väljää hötöä kuin Jet Li -pätkä The Onen juonikyhäelmä. Tajuttoman korneja vuorosanoja riittää vaikka muille jaettavaksi, mutta kaipa se kuuluu asiaankin tässä tapuksessa. On BM2 sentään jossain määrin itsetietoista kohellusta.

Sinänsä yksinkertaisia kliseitä ja yleistökeröitä tuttuuksia pyörittävä kokonaisuus on ryyditetty vaijereita ja efekteillä sumennettuja liikkeitä tulvivilla taistelukohtauksilla, runsaalla CGI:n käytöllä, agressiivisesti paikasta toiseen liikkuvalla kameratyöllä sekä infernaalisen surrealistisia tunnelmia luovalla musiikilla. Voi olla että katsoin leffan ensimmäisen kerran flunssaisena tai jotain, mutta aloin loppua kohden potemaan päänsärkyä. Toisella kerralla katselukokemus oli leppoisampi, mutta en suosittele elokuvaa ainakaan epileptikoille.

Elokuva kuin elokuva ei voi olla Tsui Harkin, jos kokonaisuudesta puuttuu luovuutta tai omaperäisyyttä. Edellä mainitut piirteet huipentuvat kun pahojen jätkien mutageeni-mömmöt alakavat vaikuttaa sankariin. Hetkellinen efektihelvetti on kuin psykoosi Black Mask 2 -nimisen psykoosin sisällä.

Tässä voisi kai vielä kertoa jotain kököistä mutanttimaskeista ja -efekteistä, taistelukohtauksesta norsujen päällä, vapaapainijoiden kehnosta näyttelystä, Traci Lordsista tai vaikka Kang Fung -nimisen länsimaalaisen pahiksen hassuista suojalaseista. Jätetään silti toiseen kertaan.

On kuitenkin jotain, jota ei voi jättää mainitsematta; Yuen Wo-pingin koreografiat Tsui Harkin ohjaamassa elokuvassa. Tälläisen tehostevyörytyksen keskellä on silti melkein yks hailee että kenen koreografiat ne on.:P

Suhtaudun yleensä suurella mielenkiinnolla Mr. Harkin ohjauksiin, sillä mies tuntuu saavan jotain irti tyhjänpäiväisemmästäkin kässäristä. Sanoisin että City of Masks on läpikotoisin aika tyhjänpäiväisen älyvapaista lähtökohdista kasattu. Jos elokuvassa on sisältöäkin, niin missasin sen täysin. No, b-linjoillahan tässä mennään mutta silti...

Pidän tätä Tsuin leffaa myös jokseenkin epäorgaanisena ja -esteettisenä efektihyökkäyksenä aisteja vastaan. Sitä Golden Harvest -studioilla tuotettua vanhaa 80- ja 90-lukujen eteeristä estetiikkaa tuli kieltämättä monta kertaa ikävä tätä katsoessa. Kyllä tuohon kokemukseen leffan englanninkielisyyskin vaikuttaa, kiinankielisyys kuitenkin kuuluu Hong Kongissa tehtyjen leffojen tunnelmaan, eiks vaan?;)

Sanotaan silti että voisin kai katsoa tämänkin elokuvan joskus uudestaan, voi johtua masokistisista piirteistäni mutta keksin City of Masksista ainakin tarvittaessa enemmän kerrottavaa kuin Reptilianin kaltaisista monsterielokuvista.

Ja annetaan loppuun ne kehut lopputaistelun editoinnista. \:D/ Jos katsotte, katsokaa sopivassa mielentilassa.
Last edited by Shadax on Wed Apr 05, 2006 12:03 am, edited 1 time in total.
User avatar
Shadax
 
Posts: 337
Joined: Sat Jan 21, 2006 6:32 pm

Postby Neonomide » Sun Mar 12, 2006 4:59 am

Carry on Pickpocket tuli katsottua kaverin seurassa kolme viikkoa sitten, umpikänässä. Sammo Hung esittää siinä taskuvarasta, jolla on kysenalainen moraali ja Bruce Leen tappelutaidot. Pähkähullu leffa!

Nauroin lopputappelun aikana varmaan puoli tuntia putkeen kilpaa kamun kaa, niin ettei henki meinannut kulkea. Hienoin kohta oli, kun Sammo iski pahissetää pampulla alakautta leukaan, niin että setä lensi yläkautta pystyssä olevaan tynnyriin pää edellä kuin sarjakuvissa, metritolkulla. Mahtavaa shittiä!

Pari viikkoa sitten katsottiin Dirty Tiger Crazy Dragon, joka sekin oli Sammon tuotantoa. Leffassa hakattiin transvestiitteja, lapsia ja heteronaisia ilman mitään pätevää syytä. Mahtavaa shittiä siis sekin! Yhteiskuntakriittistä taidetta!
User avatar
Neonomide
 
Posts: 17
Joined: Sun Mar 12, 2006 4:23 am
Location: Joensuu

Postby Shadax » Wed Apr 05, 2006 1:42 am

Muutin otsikon nimeä vähän parempaan muotoon ja katsoin romaaniin The Seed and the Sower pohjautuvan Merry Christmas Mr. Lawrencen.

Herra Lauri on jenkkisolttu japanilaisten vankileirillä jossain Jaavan korvessa. No, asiat voisivat olla hulluminkin, ainakin kielitaito takaa jonkinasteisen erityisaseman ja leppoisan kersantti Haran kanssa voi sentään neuvotella kriittisistä asioista tarvittaessa, ja joskus jopa jauhaa jotain paskaakin aikansa pitimiksi.

Asiat muuttuvat hiukan kun paikalle saapuu David Bowien esittämä niskuroiva solttu nimeltä Jack Celliers. Eipä siinä vielä mitään mutta kapteeni Yonoi on ottanut Celliersin silmätikukseen. Jep, Yonoi ei vaikuta täysin heterolta. Kannattikohan Haran taivutella homoseksuaalia vartijaa puhdistamaan nimensä seppukulla?

Näistä lähtökohdista alkaa, tai jatkuu Nagisa Oshiman vankileirikuvaus jossa kulttuurit ja ihmiset kohtaavat. Oshima osoitti tinkimättömyyttä jo Aistien valtakunnalla, nyt hänellä oli pokkaa tehdä elokuva vihollisjoukkojen kohtelusta toisen maailmansodan aikana.

Erityismaininta poikkeuksellisille näyttälijävalinnoille: Bowie Celliersinä, Takeshi Kitano Harana ja Yellow Magic Orchestran Ryuichi Sakamoto Yonoina. Ja homma toimii kuin häkä. Tom Conti ei ole myöskään hassumpi nimiroolissa ja Jack Thompson paitsi sopii sivuroliinsa, myös ansaitsee pojoja olemalla aikamme suurimman pelienvihaajan kaima.

Subtv näyttää muuten nyt huhtikussa erään toisen Nagisa Oshiman teoksen. Homosamuraidraama Gohatto, tai näin suomalaisittainTabu, tulee telkusta 29. päivä. Pakko katsoa! =P~
User avatar
Shadax
 
Posts: 337
Joined: Sat Jan 21, 2006 6:32 pm

Postby Ephief » Wed Apr 05, 2006 10:55 am

Gohatto katsottiin jo aikanaan japanintunnilla ja joskus olen nähnyt tuon Lawrencenkin. Pitäisi tosin virkistää muistia.
User avatar
Ephief
 
Posts: 760
Joined: Sat Jan 21, 2006 5:17 pm

Postby Shadax » Mon Apr 10, 2006 4:38 pm

Jäikö Gohatto sitten ainoaksi tunnilla esitetyksi elokuvaksi vai mahtuiko ohjelmistoon muutakin?
User avatar
Shadax
 
Posts: 337
Joined: Sat Jan 21, 2006 6:32 pm

Postby Ephief » Mon Apr 10, 2006 4:51 pm

Katsottiin me jotain muutakin, muistaakseni Kitanon Dolls.
User avatar
Ephief
 
Posts: 760
Joined: Sat Jan 21, 2006 5:17 pm

Postby Shadax » Tue Apr 11, 2006 7:12 pm

Never seen that one, herran leffoista muistan kai parhaiten Hana-bin, ja siitä etenkin jännän loppukohtauksen. Ne YLEn joku vuosi sitten esittämät Kitanot saisivat tulla taas telkusta.
User avatar
Shadax
 
Posts: 337
Joined: Sat Jan 21, 2006 6:32 pm

Postby Neonomide » Tue Apr 18, 2006 11:22 pm

Katsoin tässä Ringo Lamin Full Contactin ja kyllähän se ounasi ihan kympillä. Hullu orkkuja tehtaileva nymfomaani ämmä ja upea kameratyö tekivät leffasta välittömän klassikon.

Viime viikolla katsottiin porukalla Noljakassa sitten Tsui Harkin ohjaama Dao The Blade, joka oli upeaa postmodernia ääriväkivaltaa. Kaunis elokuva. Pääosan Chiu Man Cheuk on todella gay.
User avatar
Neonomide
 
Posts: 17
Joined: Sun Mar 12, 2006 4:23 am
Location: Joensuu

Postby Shadax » Wed Apr 19, 2006 12:33 am

Pääosan Chiu Man Cheuk on todella gay.


:-s? Jaa... Vai viittasitko sankareiden päätökseen lähteä matkaamaan yhdessä ja jättää neito kotiinsa? Eräät kriitikothan ovat nähneet tuossa homovivahteita, mutta asia ei ole välttämättä niin yksinkertainen.;)
User avatar
Shadax
 
Posts: 337
Joined: Sat Jan 21, 2006 6:32 pm

Postby Neonomide » Wed Apr 19, 2006 12:39 am

Tuo on yksi syy. Elokuvan homososiaalinen matriisi on mielenkiintoisesti rakentuva.

Käden menettäminen taas on ilmiselvä fallossymboli. Lopussa puolimies lyö ylimiehemn, joka osaa lentää ja jolla on paitsi kaksi kättä, myös kaksi miekkaa.
User avatar
Neonomide
 
Posts: 17
Joined: Sun Mar 12, 2006 4:23 am
Location: Joensuu

Postby Shadax » Wed Apr 19, 2006 2:42 am

Katkaistu käsi on nyt helppo nähdä kastraatiosymbolina. Samaa tulkintaa olen nähnyt liitettävän alkuperäiseen One-Armed Swordsmaniinkin, vaikka siinä elokuvassa amputaation ensijaisena funktiona oli symbolisoida paikallisen nykynuorison syrjäytyneisyyttä. Älä kysy että miten tuo ilmenee itse leffassa, tuo puoli tarinasta jäi nimittäin melko hämäräksi viime katselukerralla. You had to be there to really understand, perhaps.

Urheiluleffamainen vaikeuksien-kautta-voittoon -teema on kyllä aika selkeä jo alkuperäisessä OAS:ssa. Sankareiden on toki kuljettava jonkinmoinen via dolorosa monissa muissakin martial arts -tuotoksissa, mutta yksikätisisten esitaistelijoiden tarinoissa matka pohjalta huipulle ei ainakaan ole mikään piilotettu elementti. Daossa sankari saa tosiaan vastaansa kahta miekkaa käyttävän vihollisensa, muutenkin tuo Xing Xing Xiongin esittämä roisto on muuten ilahduttavan demoninen ilmestys. Haastetta kerrakseen.

Sitä öö... homososiaalista matriisia kai kuvataan suurimmassa osassa Chang Chehin tuotantoa. Sankarit ovat äijiä ja veriveljiä, he puolustavat heikkoja ja kostavat toistensa kuolemat ja ovat kaiken tämän jälkeen entistäkin äijempiä jne. jne. Noiden elokuvien maailma ei ole täysin yksioikoinen, huolimatta ohjaajan vakavasta testosteronimyrkytyksestä. Oikeastaan Dao pitäisi nähdä uudestaan jonkimoisen Cheh-maratonin päätteeksi, voisi saada uutta perspektiiviä aiheeseen.
User avatar
Shadax
 
Posts: 337
Joined: Sat Jan 21, 2006 6:32 pm

Postby Shadax » Wed Apr 19, 2006 5:05 pm

Mielenkiintoisia DVD-julkaisuja satelee jo siihen maalliin, että niitä on syytä jo mainostaa.

Future Film alkaa julkaisemaan Suomen kamaralla muutamia Shaw Brothers -studion leffoja ensi kuun lopulta alkaen. Come Drink with Me, The 36th Chamber of Shaolin, Boxer from Shantung ja The Mighty Peking Man olisivat tulossa uunista ulos ensimmäisenä.:)

Sikäli kun Futuren tietoihin voi luottaa, niin kaikki julkaisut ovat letterboksattuja. CDwM ja TMPM tosin eivät ole mitään anamorfista julkaisua koskaan saaneetkaan, joten eipä siinä mitään näiden kahden kohdalla. Huonompi homma vaan jos sama boksaus toistuu lopuissakin Shaw-kiekoissa. Sittenpähän sen näkee.

Ei kannata myöskään unohtaa animepuolta. Love Hinaa olisi tulossa ja Tulikärpästen hauta saapui myyntiin vastikään tupla-DVD:nä.

Kwaidanin http://imdb.com/title/tt0058279/ täyspitkän printin julkaisu länsimaissa on jo kulttuuriteko. Se tehdäänkin yllättäen Suomen sijasta Brittein saarilla. Näköjään uusi Eurekan DVD pesee muutenkin lattiaa vanhalla Criterionilla.=P~

http://dvdbeaver.com/film/DVDReviews8/kwaidan.htm

Criterionista puheenollen... Sanjuro, Yojimbo ja Seitsemän samuraita olisivat tulossa uuspainoksina vielä tämän vuoden puolella. Tällä kertaa on varmastikin lupa odottaa vähintäänkin erinomaista kuvanlaatua. Varsinkin Yojmbon ja Sanjuron kaikki tähänastiset DVD-painokset ovat olleet enemmän tai vähemmän kuppaisia, joten noiden kolmen luksuspainokset ovat hyvinkin tervetulleita.:)
User avatar
Shadax
 
Posts: 337
Joined: Sat Jan 21, 2006 6:32 pm

Postby Neonomide » Thu Apr 20, 2006 2:08 am

Shadax wrote:Urheiluleffamainen vaikeuksien-kautta-voittoon -teema on kyllä aika selkeä jo alkuperäisessä OAS:ssa. Sankareiden on toki kuljettava jonkinmoinen via dolorosa monissa muissakin martial arts -tuotoksissa, mutta yksikätisisten esitaistelijoiden tarinoissa matka pohjalta huipulle ei ainakaan ole mikään piilotettu elementti. Daossa sankari saa tosiaan vastaansa kahta miekkaa käyttävän vihollisensa, muutenkin tuo Xing Xing Xiongin esittämä roisto on muuten ilahduttavan demoninen ilmestys. Haastetta kerrakseen.

Hienoimpia pointteja Daossa lienevät tuo upea postmodernin inhorealismin yhdistäminen hikisiin, ChangChehmäisiin urosruumiisiin ja uskomattoman perinteikkääseen mutta nihilistiseen lopputaisteluun. En ihmettele että elokuva on Stephen Teon kymmenen parhaan honkkarin joukossa ever. Elokuvassa on jotain niin tuoretta, että kädet ja sielu meinaavat palaa.

Shadax wrote:Sitä öö... homososiaalista matriisia kai kuvataan suurimmassa osassa Chang Chehin tuotantoa. Sankarit ovat äijiä ja veriveljiä, he puolustavat heikkoja ja kostavat toistensa kuolemat ja ovat kaiken tämän jälkeen entistäkin äijempiä jne. jne. Noiden elokuvien maailma ei ole täysin yksioikoinen, huolimatta ohjaajan vakavasta testosteronimyrkytyksestä. Oikeastaan Dao pitäisi nähdä uudestaan jonkimoisen Cheh-maratonin päätteeksi, voisi saada uutta perspektiiviä aiheeseen.

Paska DVD tuosta Daosta, mutta elokuva potkii yhä kuin miljoona isomulkkuista, yksisarvista muulia. Chang Chehillä tuo homososiaalisuus todella nousee mielestäni niin penetratiivisiin korkeuksiin, että vastaavat lihastenihailuista Kurosawan homo-samurait olisivat lauenneet takuulla housuihinsa.

EDIT: Pistinpä tuon FoF:n tuplan tilauslistalle. Pakkohan se on kuulla uusi Beyn kommenttiraita ja uusi satsi Leen jumaloijia. Ylevöittävää kamaa.
User avatar
Neonomide
 
Posts: 17
Joined: Sun Mar 12, 2006 4:23 am
Location: Joensuu

Postby Shadax » Thu Apr 20, 2006 5:27 pm

Hienoimpia pointteja Daossa lienevät tuo upea postmodernin inhorealismin yhdistäminen hikisiin, ChangChehmäisiin urosruumiisiin ja uskomattoman perinteikkääseen mutta nihilistiseen lopputaisteluun.


Muistan kiinnittäneeni enemmän huomiota kristilliseen syboliikkaan kun paljaisiin yläruumisiin.:P Sitä paitsi jos leffa sijoittuu rautaverstaaseen keskellä kesähelteitä, harvalla on syytä pukeutua eskimoksi. Toisaalta kytköksiä Chehin elokuviin ei kannata jättää huomiotta.

En ihmettele että elokuva on Stephen Teon kymmenen parhaan honkkarin joukossa ever.


Mitkä kaikki muuten pääsivät Teon Top Teniin? Daon ja Dirty Hon lisäksi siis, kummassakin on ainakin käsitelty tietoisesti sukupuolirooleja.

että vastaavat lihastenihailuista Kurosawan homo-samurait olisivat lauenneet takuulla housuihinsa.


Tuota, voisitko vähän perustella tuota Kurosawan samuraiden homoseksuaalisuutta. Ainakin paikoin homous oli enemmän sääntö kuin poikkeus samuraiden keskuudessa, mutta Kurosawa ei tietääkseni tuota puolta käsitellyt kertaakaan.

Pistinpä tuon FoF:n tuplan tilauslistalle. Pakkohan se on kuulla uusi Beyn kommenttiraita ja uusi satsi Leen jumaloijia. Ylevöittävää kamaa.


Tilaapa tuo minullekin.:)
User avatar
Shadax
 
Posts: 337
Joined: Sat Jan 21, 2006 6:32 pm

Postby Ephief » Wed Apr 26, 2006 10:56 am

Sattuipa tuossa silmään, että Wikipedian päivän artikkelina on Hong Kong Action Cinema.
User avatar
Ephief
 
Posts: 760
Joined: Sat Jan 21, 2006 5:17 pm

Postby Shadax » Wed Apr 26, 2006 5:07 pm

Näppärän linkin löysit.:) Perusasiat käydään Wikissä tällä kertaa läpi nähdäkseni aika sujuvasti ja riittävän kattavasti.

Se aiemmin kyselemäni Stephen Teon top ten löytyy täältä:.
http://www.heroic-cinema.com/topten/topten_stephen.htm

Stephen Teo on siis rapustanut jonkin verran kirjallisuutta hongkongilaisista elokuvista, moni suomalainen kriitikko on usein siteerannut Teon teosta "Aasian unelmatehtaan nousu ja (t)uho".
User avatar
Shadax
 
Posts: 337
Joined: Sat Jan 21, 2006 6:32 pm

Postby Shadax » Sun Apr 30, 2006 9:07 pm

Tota, jollen sattumoisin kärsi vakavista aistiharhoista näin vapun edellä, niin subbari näytti Tabun ranskaksi dubattuna.:-s Annan valtakunnallisille kanaville kunnian viime aikojen suurimman wtf-elämyksen tuottamisesta.

Alkaa olla jo siinä ja siinä, että jaksanko katsoa tuota loppuun asti. Ranskaa puhuvien homosamuraiden toilailun seuraaminen alkaa vaan olla minulle jo liiankin elitistinen elokuvakokemus.
User avatar
Shadax
 
Posts: 337
Joined: Sat Jan 21, 2006 6:32 pm

Postby Ephief » Mon May 01, 2006 2:37 am

:D
Otan osaa. Onneksi olin ainakin teoriassa onnellisemmassa tilassa silloin.
User avatar
Ephief
 
Posts: 760
Joined: Sat Jan 21, 2006 5:17 pm

Postby Neonomide » Thu May 04, 2006 11:34 pm

Minulla meni neljän päivän putkeksi tuo vappu. Jumalaton känni päällä lähes koko ajan, ihme että maksa kesti!

Happy Toether muuten kannattanee katsoa nyt uudestaan, kun tietää että Leslie oli oikea puppeli!

Hah, sain tänään City on Fire:n. Leffa on siis se pätkä, mistä Tarantino apinoi juonen ja perusidean omaan Reservoir Dogsiinsa. Pitänee katsoa toi lähiaikoina.

Sitten tuli myös Yuen Biaon Kickboxer. "Once upon a time in China part 6"... *Heh!*

Shadax wrote:Stephen Teo on siis rapustanut jonkin verran kirjallisuutta hongkongilaisista elokuvista, moni suomalainen kriitikko on usein siteerannut Teon teosta "Aasian unelmatehtaan nousu ja (t)uho".

Varmaan ainut lähdeteos, mistä kriitikot ovat saaneet mitään tietoa HK:n elokuvista. Ilmankos jouduin kritisoimaan ihan elokuvaluennoitsijaa aiheen totaalisesta puuttumisesta luentomateriaaleista.

Ephief wrote:Sattuipa tuossa silmään, että Wikipedian päivän artikkelina on Hong Kong Action Cinema.

Joo kiitti. Luin tuon tosin viime viikolla kannesta kanteen. =P~

Tuttavani Mariko väitti, että japanilaiset osaavat muuten juoda alkoholia sivistyneesti, mitä itse sanoisit näin ulkomaalaisena ja hommaa varmasti kylliksi nähneenä?

Shadax wrote:Tuota, voisitko vähän perustella tuota Kurosawan samuraiden homoseksuaalisuutta. Ainakin paikoin homous oli enemmän sääntö kuin poikkeus samuraiden keskuudessa, mutta Kurosawa ei tietääkseni tuota puolta käsitellyt kertaakaan.

No joku pelle ohjasi sen homostelu-judo -leffan kuitenkin. Samoja soturipellejä kaikki.

Shadax wrote:
Pistinpä tuon FoF:n tuplan tilauslistalle. Pakkohan se on kuulla uusi Beyn kommenttiraita ja uusi satsi Leen jumaloijia. Ylevöittävää kamaa.

Tilaapa tuo minullekin.:)

Ehkä ensi vuonna.
User avatar
Neonomide
 
Posts: 17
Joined: Sun Mar 12, 2006 4:23 am
Location: Joensuu

Postby Ephief » Fri May 05, 2006 1:15 am

Neonomide wrote:Tuttavani Mariko väitti, että japanilaiset osaavat muuten juoda alkoholia sivistyneesti, mitä itse sanoisit näin ulkomaalaisena ja hommaa varmasti kylliksi nähneenä?


Humm.. Kyllä siinä väitteessä vähän perääkin on. Mutta toki niin osaavat suomalaisetkin, kovin harvoin vain niin tekevät ;)

Rankka työ vaatii rankat huvit, joten kyllä Japanissakin juodaan, mutta keskimäärin ottaen siellä on ehkä hieman vähemmän örveltäjiä. Humalaiset valkokaulustyöläiset voivat kyllä olla meluisia, mutta havemmin varsinaisesti (Suomen mittakaavassa) öykkäröivät, eli eivät oksentele tai tappele. Toisaalta japanilainen holhouskulttuurikin estää ainakin osittain juomisen varjopuolien näkymistä, sillä jos Suomessa joku on baarimikon mielestä juonut liikaa, hänet heitetään pihalle. Japanissa baarimikko tilaa hänelle taksin. Kaupungeissa ei näe juuri lainkaan spurguja, mutta kodittomia kylläkin (koditon != spurgu).

Nuorten bileissäkin alkoholia kuluu, eikä oksentelukaan ole tavatonta. Kuitenkin sitä(kin) tapahtuu vähemmän kuin Suomessa. Teinitytöt eivät bileissä kilju yhden siiderin juotuaan, sillä teinitytöt eivät juo. Ei siksi, että eivät saisi viinaa, vaan siksi, että se on kiellettyä alle 20-vuotiailta.

Heikko viinapää japanilaisilla kyllä on. He siis myös juovat illan aikana vähemmän kuin vaikkapa mie. Tämä voi vaikuttaa ulkomaalaisista sivistyneeltä juomakulttuurilta :)

Suomeen verrattuna Japania voi pitää sivistyneempänä maana juomakulttuurin suhteen, mutta se ei toki ole koko totuus. Kuten moni muukin asia, myös juominen verhotaan kohteliaisuuden ja huomaavaisuuden kaapuun.
User avatar
Ephief
 
Posts: 760
Joined: Sat Jan 21, 2006 5:17 pm

Postby Shadax » Mon Jun 05, 2006 12:35 am

Itse itseäni siteeraten:
Future Film alkaa julkaisemaan Suomen kamaralla muutamia Shaw Brothers -studion leffoja ensi kuun lopulta alkaen. Come Drink with Me, The 36th Chamber of Shaolin, Boxer from Shantung ja The Mighty Peking Man olisivat tulossa uunista ulos ensimmäisenä.Smile

Nuo on siis jo julkaistu, kuten myös The Magnificent Trio. Future Filmin julkaisujen tekninen taso vaikuttaisi olevan erinäisten foorumikeskustelujen perusteella yllättävän hyvin kohdillaan. Ainakin osalta on lupa odottaa anamorfista laajakuvaa Futuren letterboksaus-ilmoituksista huolimatta ja elokuvat käyttävät huolella remasteroituja printtejä. Ekstroja ei näyttäisi pahemmin olevan, mutta eipä niitä ole hillittömän paljon muiden maiden julkaisuissakaan (ainakaan kovin monen DVD:n kohdalla, region kolmosen Come Drink with Men ekstrat olisivat olleet tosin bonusta täkäläisessäkin julkaisussa).

Järisyttävintä on kuitenkin hinta, noitahan saa alle kympillä per kappale!!!:o \:D/

Kannattaa ostaa jos aasialainen cinema vähänkin kiinnostaa, sen varmemminhan Futuren lista saa jatkoa kun näihin rahojansa tunkee.:)

Edellämainituista ohjaajalegenda King Hun wuxia-klassikko Come Drink with Me lienee kohtuullisen helppoa seurattavaa jopa pusikossa kasvaneelle härmäläiselle ja The 36th Chamber of Shaolin on henkisestä kasvusta kertova treenaus-kungfuilu legendaarisimmasta päästä, etenkin niitä siis suosittelen.

Itselläni on vielä pienen budjetin King Kong -klooni The Mighty Peking Man (jopa Roger Ebert piti siitä!), miekkaleffa The Magnificent Trio ja kuuluisa The Boxer from Shantung katsastamatta, joten ainakin ne pääsevät omalle ostoslistalle.

Come Drink with Me (King Hu, 1966): http://www.futurefilm.fi/dvd_leffakortti.php?id=1000729

The Magnificent Trio (Chang Cheh, 1966):
http://www.futurefilm.fi/dvd_leffakortti.php?id=1000742

The Boxer from Shantung (Chang Cheh & Hsueh Ling Pao, 1972):
http://www.futurefilm.fi/dvd_leffakortti.php?id=1000728

The Mighty Peking Man (Ho Meng-Hua, 1977):
http://www.futurefilm.fi/dvd_leffakortti.php?id=1000726

The 36th Chamber of Shaolin (Liu Chia-Liang, 1978):
http://www.futurefilm.fi/dvd_leffakortti.php?id=1000727

Jatkoa tulee sitten elokuussa:

The Water Margin (Chang Cheh, 1972):
http://www.futurefilm.fi/dvd_leffakortti.php?id=1000769

The Shadow Boxer (Hsueh Li Pao, 1974):
http://www.futurefilm.fi/dvd_leffakortti.php?id=1000768

The Oily Maniac (Meng-Hwa Ho, 1976):
http://www.futurefilm.fi/dvd_leffakortti.php?id=1000764

Shaolin Temple (Chang Cheh, 1976):
http://www.futurefilm.fi/dvd_leffakortti.php?id=1000763

Shaolin Handlock (Meng-Hwa Ho, 1978): http://www.futurefilm.fi/dvd_leffakortti.php?id=1000765
User avatar
Shadax
 
Posts: 337
Joined: Sat Jan 21, 2006 6:32 pm

Postby Shadax » Sat Jul 22, 2006 4:08 pm

Tänään televisiosta tulee Hitchcockia Vertigon muodossa ja Marilyn Monroen tähdittämä Piukat paikat, joten kolmonen päättää kilpailla muiden kanavien kanssa esittämällä samoihin aikoihin Van Damme -pläjäyksen. Strategia toimii ainakin minuun, koska tällä kertaa itse Tsui Hark ohjaa Jean-Claudea.

Knock Off on saanut melkoisen tyrmäävän vastaanoton monissa piireissä, etenkin joillain tähden faneilla näyttäisi olevan jotain tätä leffaa vastaan, mutta toisaalta eräiden kommenttien mukaan kyseessä on vähintäänkin väärinymmärretty merkkiteos, ellei jopa herra Van Dammen uran suurin saavutus.

Tekijätiimissä on joka tapauksessa aikalailla hommanasa osaavaa väkeä, kuten vaikkapa elokuvan koreografi Sammo Hung ja kuvaaja Arthur Wong. Kyllähän tälläiseltä kuulostava elokuva suorastaan kerjää analyyttistä katsomistapaa.

http://imdb.com/title/tt0120724/

Stay tuned, tänään kolmosella kello 22.30.
User avatar
Shadax
 
Posts: 337
Joined: Sat Jan 21, 2006 6:32 pm

Postby lepotila » Sat Jul 22, 2006 4:57 pm

Hehee.. joskus teiniydessä tuo tullut viimeksi nähtyä, joten katsottava se on uudestaankin. Rob Schneider on vain helvetin ärsyttävä näyttelijä omasta mielestäni, mutta onneksi Van Damme potkii kovaa :)
Image
User avatar
lepotila
 
Posts: 558
Joined: Sat Jan 21, 2006 5:14 pm
Location: Joensuu

Postby Ephief » Sun Jul 23, 2006 9:25 pm

Katsoin sen.

Arvosteluni Movietronissa:
Hyvin perinteistä Hong Kongin -toimintaa, näyttelijät vain olivat länsimaisia. Huumoria siellä täällä, räjähdyksiä (mutta ei esim. auton osuessa katumaalauksiin), naiskauneutta ja dubbausta. Tai ei varsinaista dubbausta, vaan jälkiäänitystä. Ärsyttävää joka tapauksessa. Luulisi nykytekniikalla jo Hong Kongissakin osattavan nauhoittaa äänet kuvauspaikalla.

Vasta lopputekstien kohdalla tajusin elokuvan nimessä olevan ironian. Siitä lisäpiste.

7/10.
User avatar
Ephief
 
Posts: 760
Joined: Sat Jan 21, 2006 5:17 pm

Postby Shadax » Fri Jul 28, 2006 9:20 pm

Tänä yönä on muuten mahdollisuus katsastaa lisää Tsui Harkia, sillä neloselta tulee Time & Tide klo 00.15.

Elokuvan huomaa Harkin tekemäksi jo levottomasta mutta taitavasta kameratyöstä ja sekalaisesta symbolisesta tematiikasta. Kehun, sillä on se hieno.:)

Hyvin perinteistä Hong Kongin -toimintaa, näyttelijät vain olivat länsimaisia. Huumoria siellä täällä, räjähdyksiä (mutta ei esim. auton osuessa katumaalauksiin), naiskauneutta ja dubbausta.


Noo, tapaan mieltää nuo luettelmasi piirteet jenkkitoimintapätkien aivan olennaiseksi vakiokamaksi, jälkiäänitystä lukuunottamtta siis, vaikka onhan noita räjähdyksiä ja kauniita naisia toki kohtuulisen paljon honkkareissakin.:)

Tuo Knock Off osoittautui kyllä jossain määrin erilaiseksi kuin odotin, kaava on sinänsä tuttu mutta kokonaisuus on melko härö. Räjähdykset ovat vihreitä ja tarinan nainen jopa komentelee Van Dammea, joka ei muuten ole tällä kertaa mikään koristeltu sotasankari tai hyvä mutta karski vankikarkuri, vaan verrattain neitimäinen pikkuhuijari havaijipaidassa. Ja ruoskiihan Rob Schneider toki Van Dammen persettä ankeriaalla kesken riksatakaa-ajon, minkä öh... monet elokuvan faneista muistavatkin jostain syystä aina mainita teoksesta puhuessaan.

Ja Tsui piti kyllä kameran liikkeessä, mentiinpä tuossa mm. kiväärinpiiipusta sisään, seinästä läpi ja keskelle lenkkareiden siteitä.

Knock off of a western action movie? Joo, ehkäpä. Pitää se tuokin katsoa joku päivä uusiksi. Viime lauantaina tästä tuli lähinnä hämmentynyt olo, mikä on toki loppujen lopuksi jo hyvä saldo jenkkiäksönstaran leffalta sekin.


.
User avatar
Shadax
 
Posts: 337
Joined: Sat Jan 21, 2006 6:32 pm

Postby Neonomide » Mon Dec 04, 2006 1:28 am

Leffoja tulee katsottua nykyisin vain pätkittäin kun muu sivistys (ja sivistymättömyys) vie ajan, mutta tänään tuli olon parantamiseksi katsottua jälleen suosikki(toiminta)ohjaajani Yuen Woo Pingin tuoreempaa tuotantoa:

House of Fury (2005)

Hokkasen Jone kiteyttikin leffan idean täällä hyvin:
http://2005.hiff.fi/elokuvat/elokuva.html?elokuva_id=10

Gillian Chung (Twinsien pelokkaamman näköinen puolisko) mättää Stephen Fungin näyttelemässä ja ohjaamassa hupirainassa isipapan (Hongkongin "vihainen mies" Anthony Wong) kanssa lujaa ja näyttävästi. Järki sanoo onneksi täysin heihei jo ennen alkutekstejä ajoittuvassa ninjatappelukohtauksessa, joten matelijanaivot kannattaa kytkeä päälle jo etukäteen.

Woo Pingiä on kehuttu siitä, että hänen tiiminsä saa tanssijat ja draamanäyttelijät näyttämään kelvollisilta monimutkaisesti koreografioiduissa mättöskeneissä, ja pakko myöntää että tässä leffassa homma todella toimii varsin kybällä. Draivia riittää ja kuvaus leikkauksineen näyttää mallia monille muille nykyvuosien viritelmille. Vaijereillakaan ei juuri Gillianin muutamia sekoiluja lukuunottamatta perseillä ja editointi toimii nyyhkytuubaa lukuunottamatta mainiosti (nyyhkyily keskeyttää johdonmukaisuuden mättökohtausten dramatiikassa). Toisaalta; kalkkunaa tämän juuri olla pitää, liikaa älyllisyys tappaa röhönaurun. Liika vakavuus mättökohtauksissa tuppaa tekemään touhusta ennalta arvattavaa. Nauraminen on usein viihtymisen perusedellytys tällaisissa rainoissa.

Parempaa actionia House of Fury onkin kuin mitä Hongkongin elokuvien säästöliekkitehtaan ulkopuolella on tehty vuosikausiin, mukaanlukien Korea ja jenkkien megabudjettihöpöhöpöt. Myös Tony Jaan yhden miehen stunt-showt tuntuvat tähän verrattuna yhä enemmän lähinnä 1,5 tunnin leffatiimin rakentamilta stunt-reeleiltä. Jaan leffojen ongelma nimittäin on vähän sama kuin Steven Seagalilla; kun päänäyttelijä on ukkoylijeesus johon ei saa millään mitään vahinkoa, jännitys laimenee ja katsoja jää vain jumaloimaan päänäyttelijän kehollista kompetenssia. Tämä ei vain riitä yksin kohtausten klassikkoasemaan, koska toiminnan draamapuoli kärsii kun pahimmilta näyttävät vastustajatkin ovat vain tykinruokaa.
Ongelman ymmärtämiseen vaan on pakko nähdä muutama hyvin tehty honkkarimätkintä. Koreografioitu kohtaus on parhaimmillaan kuin musiikkikappale, yksittäiset stuntit ja tykinruoka-action taas lähinnä muutama hyvä riffi siellä täällä.

Jatkampa syväanalyysiä: pahisten joukossa on sitten todella kuumaa sakkia mättöpuolella, kuten pahis Michael Wongin tenavaa näyttelevä nuori wushumestari Jake Strickland, joka pelaa Game Boyllä mättöpelejä ja siinä välissä pistää kepillä hurjan shown pystyyn. Henchmaneina löytyykin sitten Josie Chen, Matrixeissa (2-3) pelkkiä kananmunia kuvaustauoilla syönyt huippustuntmies (joka lensi patsaan läpi näyttävästi Reloadedissa) ja Tom Yum Goongin wushumiekkailija, jolla myös mono nousee. Fillerikohtauksia on, mutta Anthony Wongin Bruce Lee -imitaatio on mainio (nunchakuina käytetään tällä kertaa kättä pidemmän sijasta itse kättä) ja loppuskenessä on sitä wanhaa kunnon Woo Ping- menoa alá Fist of Legend.

Itse leffa on sitä perus-aasia-teenexiä; tytöt on söpöjä; halaavat nalleja, pieksävät poikia ja pahikset näyttää mustassa nahkassa siisteiltä ja musiikki on äänitehosteineen puolet huvista ja hyödystä. Viihdyttävä leffa, jota voi suositella vähemmän vakavia leffoja diggaaville aasiamättöfaneille ehdottomasti. Viime vuosien ehdottomia suosikkejani 'genren' suhteen ja paljon parempi mätkintäpätkä kuin mm. väsynyt efektipökäle Kung Fu Hustle.
User avatar
Neonomide
 
Posts: 17
Joined: Sun Mar 12, 2006 4:23 am
Location: Joensuu

Postby Shadax » Sat Apr 21, 2007 1:19 am

Pelkäsin että Future Filmin Shaw-filmien julkaisu olisi jo loppunut kesken kaiken, mutta mutta... Tämähän vaan paranee.

Uusista julkaisuista kovamaineisin on varmastikin Fiv e Venoms aka The Five Deadly Venoms. Siitä tuli jenkkilässä aikoinaan aikamoinen kulttileffa, se inspiroi mm. limpparimainoksen ja onpa monta bändiä ehtinyt tehdä kunniaa kyseiselle teokselle. Jos nimi (tällä kertaa :P) kuulostaa etäisesti tutulta, niin kyllä, tämä on *se* elokuva.

Leffaan tutustumisen voi aloittaa vaikkapa vilkaisemalla trailereita, vanhaa ja alkuperäistä http://youtube.com/watch?v=D0Ub4aElGuk tai uudempaa ja modernimpaa http://youtube.com/watch?v=VRNfIe5m3Gw .

The Twelve Gold Medallions (Ching Gong, 1970)
http://www.futurefilm.fi/dvd_leffakortti.php?id=1001002

The Blood Brothers (Chang Cheh, 1973)
http://www.futurefilm.fi/dvd_leffakortti.php?id=1000998

The Five Vemoms (Chang Cheh, 1978)
http://www.futurefilm.fi/dvd_leffakortti.php?id=1001000

Return to the 36th Chamber (Liu Chia-Liang, 1980)
http://www.futurefilm.fi/dvd_leffakortti.php?id=1000996

Disciples of the 36th Chamber (Liu Chia-Liang, 1985)
http://www.futurefilm.fi/dvd_leffakortti.php?id=1000997
User avatar
Shadax
 
Posts: 337
Joined: Sat Jan 21, 2006 6:32 pm

Postby Neonomide » Sat Sep 29, 2007 4:56 pm

Vittu teillä on joku diagnosoimaton aivovaurio – Knock Off on KLASSIKKO! :D:D:D

---

Wilson Yipin Flash Point (2007)

- olipas hullua kamaa. Donnie Yen näyttelee tuttua pissed off cop -roolia, mutta ihan uudella dramaattisella syvyydellä. Sha Po Langin henkinen 'jatko-osa' onnistui olemaan monisyisempi leffa, vaikka vastaavaan kummalliseen "kytät molestoi konnia ja konnat tappaa vapaasti kyttiä" -ulottuvuuteen pätkä sijoittuukin. Tässä oli sentään tunnetta ja aitoa hahmokehittelyä loppuun asti – jolloin Matrix- Ngai Sing ja Donnie Yen pääsevät takomaan toisiaan kupoliin naamat vaahterasiirapissa.

Lopputappelu oli sen verran brutaalia taidetta, että alkoi ihan pelottamaan tehdäänkö noin hyvää kamaa enää ainakaan tällä vuosikymmenellä. Tuli tosiaan mieleen Drunken Master 2:t ja Fist of Legendit, sen verran tylyä meininkiä (etenkin tuo lopun turpaanveto-orgia) oli. Loppuun asti ajateltua kamaa myös draamallis-koreografisesti – brutaaleinta nyrkkimättöä (pienellä moraalisella opetuksella) mitä olen tähän mennessä nähnyt. Ihan selkäpiitä karmi katsoessa.

Kyllä Thaimaata on 'omistettu' mättö-äksönkartalla nyt pahemman kerran. Tony Jaa päätyi sittenkin altavastaajaksi seuraavaan leffaansa.

Donnie Yen -pornoksikin leffaa on jo haukuttu, mutten voi käsittää miksi. Tässähän oli jopa juoni. Nyt kun mätkintäosasto on nähty, voi keskittyä ensi katsomiskerralla juonenkuletukseen. smile.gif
User avatar
Neonomide
 
Posts: 17
Joined: Sun Mar 12, 2006 4:23 am
Location: Joensuu

Postby Ephief » Sat Sep 29, 2007 11:29 pm

Voisi melkein tästäkin kai mainita. Anttilan ale-korista löytyi Once a Cop 2 eurolla.

Haaste-arvostelu
User avatar
Ephief
 
Posts: 760
Joined: Sat Jan 21, 2006 5:17 pm

Postby Shadax » Sun Sep 30, 2007 7:26 pm

Toi Once a Cop (aka Project S aka Supercop 2 aka...) on näköjään Police Story -sarjan spinoff. Tuon voisin itsekin katsastaa, liekö Suomi-DVD:ssä anamorfinen kuva ja kaikki olennainen muutenkin kunnossa?
User avatar
Shadax
 
Posts: 337
Joined: Sat Jan 21, 2006 6:32 pm

Next

Return to Elokuvat & TV

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest

cron