Kate Jacobyn Elita-sarja

Moderators: Shadax, lepotila, Ephief

Kate Jacobyn Elita-sarja

Postby Ephief » Sun Jan 22, 2006 4:50 pm

Kate Jacoby: Exile's Return (First Book of Elita)

Pitkästä aikaa sain käteeni lukemisen arvoista fantasiaa. Robin Hobb onnistui minulle luomaan niin kovat standardit sillä saralla, että sen jälkeen ei mikään ole oikein tuntunut miltään. Jacoby ei ole aivan yhtä hyvää kuin Hobb, mutta reilusti lukemaani keskitasoa yläpuolella.

Tarina etenee soljuvasti, sinällään tasaisen varmasti ja omilla kiskoillaan, mutta kuitenkin tarpeeksi epätasaista raidetta käyttäen. Lukijan ei tarvitse pelätä, että päähenkilöt kuolisivat, mutta aivan kaikkia heidän motiivejaan tai tarkoitusperiään ei sentään paljasteta.

Kirjan taikuus on minulle kelpaavaa sorttia. Se ei ole mitään latinalaisperäisten taikasanojen lausumista tai taikasauvojen heiluttelua, vaan ihmisestä kumpuava voima, ominaisuus.

Ehkä tämä muuten saisi kirjasarjan aloittajana 6 pistettä, mutta ainakin yhden lisäpisteen se ansaitsee riittävästä omalaatuisuudesta ja minuun vetoavasta taikuudesta.

7/10
Ephief

Postby Ephief » Wed Mar 22, 2006 8:01 pm

Kate Jacoby: Voice of the Demon (Second book of Elita)

Nyt on toinenkin kirja sitten luettu. Taso laski ensimmäisestä kirjasta. Tai miten sen nyt ottaa, ainakaan se ei tarjonnut yhtään enempää kuin ensimmäinen kirja. Tarina tietysti eteni, kuin kiskoilla, tasaisen varmasti. Ei yllätyksiä, ei suuria juonenkäänteitä. Muutamia jännittävähköjä kohtia oli, mutta kaikkinensa lopputulos oli kovin keskinkertainen.

Ei kirja kuitenkaan ihan huono ollut, sillä sen viitsi lukea loppuun asti. Kolmatta kirjaa en lue ennen kuin olen välillä lukenut jotain muuta. Eli en ehkä koskaan.

5/10
Ephief

Postby lepotila » Wed Mar 22, 2006 10:01 pm

Elita -sanasta tuli mieleen väkisinkin Lolita -sana.

Nyt syön patonkia ja mulla on tällä hetkellä kesken uusin Harry Potter -kirja -sekä R.A. Salvatoren Yksinäinen Drow -kirja, joka on Metsästäjän miekat -kirjasarjan toinen osa. Tältä pohjalta :)
Image
lepotila

Postby Ephief » Wed Mar 22, 2006 11:29 pm

Mie söin patonkia aiemmin päivällä.
Ephief

Postby lepotila » Thu Mar 23, 2006 6:19 am

Oliko hyvää? O:)
Image
lepotila

Postby Ephief » Thu Mar 23, 2006 12:37 pm

Aika hyvää, ehkä sitä on kuitenkin jo vähän syönyt liikaa sitäkin :P
Ephief